Υπάρχουν κάποιες φράσεις που δεν θα έλεγε ποτέ κανένας γονιός στο παιδί του γνωρίζοντας ότι θα ήταν τρομερά επιζήμιες.
Όμως πολλές φορές και οι ίδιοι οι γονείς, παρά την αδιαμφισβήτητη αγάπη που νιώθουν για τα παιδιά τους και τις καλές προθέσεις που έχουν, μπορεί να πούνε κάτι που φαινομενικά μοιάζει ακίνδυνο, στην πραγματικότητα ωστόσο μπορεί να προκαλέσει δυσαρέσκεια ή και να δημιουργήσει αρνητικά συναισθήματα στα παιδιά.
Η οικογενειακή σύμβουλος και συγγραφέας Έιμι Μακρέντ, σημειώνει «Έχουμε τις καλύτερες προθέσεις, αλλά συχνά λέμε πράγματα στα παιδιά μας, χωρίς δεύτερη σκέψη». Γι’ αυτό καλό θα ήταν φράσεις σαν τις παρακάτω ν’ αποφεύγονται:
1. «Ξέρω ότι μπορείς να προσπαθήσεις περισσότερο»
Έχετε απογοητευτεί με τις επιδόσεις της κόρης σας στο σχολείο, στα αθλήματα κλπ; Μπορεί να μην της λέτε ευθέως «Είσαι μια τεμπέλα», ωστόσο οποιοδήποτε σχόλιο που φανερώνει την απογοήτευσή σας για τις επιδόσεις όχι μόνο την αποθαρρύνει αλλά χάνει και οποιοδήποτε κίνητρο. Εάν βέβαια θέλετε να καταβάλλουν τα παιδιά σας μεγαλύτερη προσπάθεια όσον αφορά τις εργασίες τους ή τις δουλειές του σπιτιού, ξεκαθαρίστε το. Μπορείτε να πείτε για παράδειγμα «Όταν μαζέψεις το δωμάτιό σου μπορείς να πάς να παίξεις έξω» ή «Με εντυπωσίασε το γεγονός ότι διάβαζες τόση ώρα το μυθιστόρημα». Είναι σημαντικό να θυμάστε να επιβραβεύετε την προσπάθεια των παιδιών.
2. «Θα γίνεις χοντρή με τόσα cupcakes»
Σίγουρα έχετε τις καλύτερες προθέσεις, να είναι τα παιδιά σας σε φόρμα και υγιή και καλό είναι να μην θίγετε συζητήσεις που προβάλλουν μια αρνητική εικόνα του σώματος. Αν ανησυχείτε για το τι τρώει το παιδί σας στο σπίτι μην μένετε μόνο στα λόγια. Κρατήστε για παράδειγμα στο ψυγείο σας υγιεινά τρόφιμα και απομακρύνετε τα τρόφιμα με πολλά λιπαρά τονίζοντας παράλληλα τη σπουδαιότητας της σωματικής δραστηριότητας. Με αυτό τον τρόπο, το cupcake, τα μπισκότα, τα πατατάκια ή οτιδήποτε άλλο θα το ευχαριστηθεί περισσότερο σε ένα παιδικό πάρτι. Συνεπώς τις διάφορες λιχουδιές, τις οποίες καλώς ή κακώς λατρεύουν τα παιδιά, δεν πρέπει να τις αποκλείετε εντελώς αλλά να τα δίνετε στα παιδιά στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής. Προσπαθήστε επίσης να αποφεύγετε τις ετικέτες για να μην γίνουν τα παιδιά σας επιλεκτικά στην κατανάλωση και χρησιμοποιήστε ατάκες όπως «Πω πω , βλέπω ότι έφαγες όλες τις φακές!» για να τα παροτρύνετε τα παιδιά να υιοθετήσουν μια σωστή διατροφή.
3. «Πάντα» ή «Ποτέ δεν…»
Αναμφισβήτητα είναι δελεαστικό ή μπορεί και αντανακλαστικά να κολλάτε ένα «πάντα» ή ένα «ποτέ» σε φράσεις όπως «Γιατί πάντα ξεχνάς να πετάξεις τις κάλτσες σου στο καλάθι με τα άπλυτα;» ή «Ποτέ δεν θυμάσαι να με πάρεις τηλέφωνο να μου πεις ότι θα αργήσεις». Αλλά να είστε προσεκτικοί, διότι τις δύο αυτές λέξεις τις παρομοιάζει με «ναρκοπέδιο» ο Τζέν Μπέρμαν, ψυχοθεραπευτής και συγγραφέας. «Τα παιδιά μπορούν να κολλήσουν τους χαρακτηρισμούς που τους αποδίδετε ως ετικέτες για μια ζωή» τονίζει. Αν παραπονιέστε δηλαδή στο παιδί σας ότι ξεχνάει να σας πάρει τηλέφωνο, θα αποδεχτεί το γεγονός ότι είναι ξεχασιάρης και δεν θα κάνει καμιά προσπάθεια να το αλλάξει. Αντί αυτού, συζητήστε με το παιδί σας τρόπους για να αλλάξετε κάποιες συνήθειες: «Παρατήρησα ότι ξεχνάς τα βιβλία κάτω από το θρανίο στο σχολείο. Τι μπορούμε να κάνουμε για να σε βοηθήσουμε να θυμάσαι», προτείνει ο Δρ Μπέρμαν.
4. «Γιατί δεν μπορείς να είσαι σαν την αδελφή ή τον αδερφό σου;»
Το να συγκρίνετε τα αδέρφια μεταξύ τους μόνο αντιπαλότητα μπορεί να φέρει λέει η κα. Μακρέντυ. Εάν λέτε, για παράδειγμα «Η αδερφή σου μαθαίνει πιάνο και τα πηγαίνει περίφημα, γιατί δεν μπορείς να το κάνεις κι εσύ αυτό;» είναι σαν να λέτε στο παιδί σας ότι δεν θα τα καταφέρει ποτέ να παίζει σωστά πιάνο. Μην συγκρίνετε λοιπόν τα παιδιά σας. Ο υγιής ανταγωνισμός είναι αποδεκτός σε λογικά πλαίσια, αλλά είναι πιθανό να προκαλέσει αντιπαλότητα ανάμεσα στα αδέρφια.
5. «Επειδή εγώ το είπα!»
Όλοι οι γονείς έχουν βρεθεί σε αυτή τη θέση: θέλετε απλά να φύγετε και δεν έχετε χρόνο να εξηγήσετε γιατί πρέπει να απενεργοποιήσει τον υπολογιστή και να σας ακολουθήσει στον γιατρό, στο σουπερμάκετ ή σε φιλικό σπίτι. «Επειδή το είπα εγώ» λέτε και παίρνετε όλο τον έλεγχο στα χέρια σας στερώντας στο παιδί την ευκαιρία να εκφράσει τη γνώμη του και να λειτουργήσει αυτόνομα. Ας πούμε ότι τα παιδιά δεν θέλουν να επισκεφτούν την ηλικιωμένη θεία σας μια ηλιόλουστη μέρα και θα προτιμούσαν να κάνουν μια βόλτα με το ποδήλατο. Είναι προτιμότερο να πείτε: «Ξέρω ότι θα ήθελες να κάνεις μια βόλτα με το ποδήλατο αλλά η θεία Άννα μας αγαπάει πολύ και θέλει πολύ να μας δει». Με αυτόν τον τρόπο ακόμη και αν συνεχίσει να γκρινιάζει θα πάρει ένα πολύτιμο μάθημα, για το πώς συμπεριφερόμαστε αφού είμαστε οικογένεια.
6. «Θα προτιμούσα να μην έκανες παρέα με τον Κώστα. Δεν μου αρέσει αυτό το παιδί.»
Ναι, πολλοί γονείς λένε τη φράση «δεν μου αρέσει το παιδί» για τον οποιονδήποτε λόγο, αλλά τη στιγμή που θα πείτε στο παιδί σας ότι« το παιδί αυτό δεν είναι το αγαπημένο μου, αυτομάτως γίνεται πιο ελκυστικο», λέει ο Δρ Μπέρμαν. Αξιολογήστε πρώτα, τι ακριβώς δεν σας αρέσει στον Κώστα. Μήπως απλά οι προτιμήσεις του παιδιού σας δεν συμπίπτουν με τις δικές σας, τουλάχιστον στον κοινωνικό τομέα; Η μήπως δεν σας αρέσει η επιρροή που ασκεί στο παιδί σας; Το πιο σημαντικό είναι να μπορείτε να κάνετε συζήτηση και να ανακαλύψετε τους λόγους που έχει επιλέξει τη συγκεκριμένη παρέα. Αφήστε λοιπόν τα παιδιά να πειραματιστούν, να γνωρίσουν διαφορετικούς χαρακτήρες και να κάνουν τις δικές τους επιλογές. Εξάλλου σίγουρα όλα αυτά που τους μάθατε δεν θα πάνε χαμένα και θα τα βοηθήσουν να πάρουν τις σωστές αποφάσεις.