Οι δυσκολίες που αφορούν στην απόκτηση βασικών γλωσσικών δεξιοτήτων όπως είναι η ανάγνωση, η γραφή, η ορθογραφημένη γραφή, και η αριθμητική αποδίδονται με τον όρο δυσλεξία.
Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία η οποία αν διαγνωσθεί εγκαίρως και με την κατάλληλη παρέμβαση, ειδικά αν γίνει και σε πρώιμο στάδιο, μπορεί να έχει θεαματική βελτίωση. Για να μπορεί να γίνει όμως έγκυρη διάγνωση το παιδί πρέπει να είναι στην ηλικία των 7 χρόνων, ώστε να έχει κατακτήσει δεξιότητες γραφής και ανάγνωσης. Στην προσχολική ηλικία μπορεί να υπάρξουν ενδείξεις αλλά δεν επαρκούν για να μπορέσουν να αξιολογηθούν ως δυσλεξία. Τα παιδιά με δυσλεξία πολλές φορές δημιουργούν την εικόνα στους άλλους ως τα “τεμπέλικα” παιδιά, τα αφηρημένα ή τα απρόσεκτα. Στην πραγματικότητα όμως αυτό δεν ισχυεί. Κάθε παιδί με δυσλεξία αποτελεί και μια ξεχωριστή περίπτωση, η οποία απαιτεί και κατάλληλα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης βασισμένο πάνω στις ανάγκες του κάθε παιδιού.
Η Χρυσάνθη Μηλιοπούλου, ειδική παιδαγωγός – κοινωνιολόγος, με βασική κατάρτιση στο PECS αναφέρει τρόπους για το πώς να βοηθήσετε στη μελέτη ένα παιδί με δυσλεξία:
- Δίνουμε πάντα σαφείς και σύντομες οδηγίες.
- Όταν εξηγούμε μια άσκηση, δίνουμε πάντα και ένα παράδειγμα.
- Συνδυάζουμε τους τρείς τρόπους μάθησης (οπτικό, ακουστικό, κιναισθητικό).
- Όταν κάνουμε μια ερώτηση, που δυσκολεύται και δεν την γνωρίζει φροντίζουμε να κάνουμε αμέσως και μια πιο εύκολη που θεωρούμε ότι μπορεί να την απαντήσει, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο αισθήματα ματαίωσης.
- Δίνουμε χρόνο στο παιδί να σκεφτεί.
- Του αναθέτουμε τον ρόλο του δασκάλου όταν τελειώνει την άσκηση και του ζητάμε να διορθώσει ο ίδιος/η ίδια τα λάθη του. Είναι μια διαδικασία που τον/την δυσκολεύει αλλά και διασκεδάζει παράλληλα. Επιπλέον αυξάνονται έτσι οι πιθανότητες να μάθει μέσα από τα λάθη του.
- Όταν διορθώνουμε εμείς το γραπτό ΠΟΤΕ δεν διορθώνουμε όλα τα λάθη. Το παιδί θα απογοητευτεί και είναι πιθανό να σταματήσει τη προσπάθεια. Κρίνουμε κάθε φορά ποια είναι πιο σημαντικά από τα λάθη του.
- Στην ανάγνωση χωρίζουμε το κείμενο σε μικρότερα μέρη.
- Ενισχύουμε την μνήμη, βοηθώντας με εικόνες, κάρτες, video, χρώματα ή με παιχνίδι ρόλων.
- Οργανώνουμε τον χώρο του, το πρόγραμμα του, την τσάντα του. Για ένα παιδί με δυσλεξία είναι πολύ δύσκολο να έχει τάξη αλλά και να καταφέρει να συγκεντρωθεί αν δεν υπάρχει τάξη.
- Όταν διαβάζει ένα κείμενο και αρχίζει να αγχώνεται το βοηθάμε διαβάζοντας ταυτόχρονα με εκείνο.
- Τέλος και πιο σημαντικό. Δεν ξεχνάμε ΠΟΤΕ την επιβράβευση κάθε φορά που δίνει μια σωστή απάντηση.