Αυτισμός: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Σοκ και δυσπιστία. Αυτά είναι τα πρώτα συναισθήματα που νιώθουν οι γονείς στο άκουσμα ότι το παιδί τους έχει αυτισμό.

«Πρέπει να έχει γίνει κάποιο λάθος», «Δεν μπορεί να μας συμβαίνει» είναι κάποιες μόνο από τις σκέψεις που τριγυρίζουν στο μυαλό τους. Και μετά έρχονται οι πρώτες απορίες. Τι ακριβώς είναι ο αυτισμός και πώς μπορούμε να διαχειριστούμε την κατάσταση;

Ο παιδίατρος κος Ιωάννης Παυλίδης, Επιμελητής Β’ στο Ασκληπιείο Βούλας, μας μιλά για τον αυτισμό, τα πρώτα συμπτώματα, τη διάγνωση αλλά και το αν υπάρχει αντιμετώπιση, πράγματα δηλαδή που που θα έπρεπε να ξέρουν όλοι οι γονείς που υποπτεύονται ή ξέρουν ότι το παιδί τους είναι αυτιστικό.

Τι είναι αυτισμός;

O όρος Αυτισμός προέρχεται από την λέξη Εαυτισμός και σημαίνει «κλεισμένος στον εαυτό του». Περιγράφηκε για πρώτη φορά από τον Αμερικανό παιδοψυχίατρο L. Kanner το 1943. Ο Kanner θεωρεί τον αυτισμό μια εγγενή διαταραχή του συναισθήματος. Δημοσίευσε συμπεράσματα από 11 περιπτώσεις αυτιστικών παιδιών, τα οποία περιέγραψε κλεισμένα στον εαυτό τους χωρίς δυνατότητα επικοινωνίας.

Με τα σημερινά δεδομένα, ο αυτισμός προσβάλλει ένα με δύο παιδιά σε κάθε χίλια που γεννιούνται ενώ αναφορικά με το φύλο υπερτερούν κατά πολύ τα αγόρια (4:1).

Σήμερα, γνωρίζουμε ότι ο Αυτισμός είναι μια διάχυτη νευροαναπτυξιακή διαταραχή του ατόμου. Ο όρος Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (Δ.Α.Δ.) χρησιμοποιείται συνώνυμα με τον όρο Διαταραχή του Φάσματος του Αυτισμού, αλλά στην πραγματικότητα είναι ευρύτερος και περιλαμβάνει και άλλες διαταραχές εκτός από τον αυτισμό. Χαρακτηρίζονται σαν διαταραχές της ανάπτυξης επειδή παρουσιάζουν σοβαρές αποκλίσεις και καθυστερήσεις στην ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών και διάχυτες γιατί επηρεάζουν περισσότερους από έναν τομέα ανάπτυξης.

Ποια είναι τα πρώτα συμπτώματα;

Η Διαταραχή του Φάσματος του Αυτισμού περιλαμβάνει:

Σύμφωνα μάλιστα με την Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία, οι τρεις κύριοι τομείς που επηρεάζονται είναι:

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του αυτισμού;

Τα παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού μπορεί να παρουσιάζουν τα παρακάτω:

Αντίθετα, αυτά τα παιδιά δεν παρουσιάζουν:

Ο βαθμός σοβαρότητας των εκδηλώσεων του αυτισμού είναι διαφορετικός και παρουσιάζει μεγάλη διακύμανση από παιδί σε παιδί. Η έναρξη πάντως ή ο εντοπισμός των συμπτωμάτων τοποθετείται πριν από την ηλικία των 3 ετών.

Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς στην βρεφική ηλικία;

Τα συμπτώματα του αυτισμού συνήθως αναπτύσσονται σταδιακά, αλλά ορισμένα παιδιά με αυτισμό ενώ αρχικά αναπτύσσονται φυσιολογικά στη συνέχεια παλινδρομούν. Οι γονείς, σε αρκετές περιπτώσεις, αναφέρουν ότι το παιδί αναπτυσσόταν φυσιολογικά στον πρώτο ή στα δύο πρώτα χρόνια, σπανίως πέρα από την ηλικία αυτή, και από εκεί και πέρα εντοπίστηκαν τα προβλήματα. Βέβαια, πολλοί γονείς θυμούνται εκ των υστέρων τις πρώτες ενδείξεις στις οποίες προηγουμένως δεν είχαν δώσει σημασία κατά τη διάρκεια των συναντήσεων με τους ειδικούς.

Παρ’όλο που μια αξιόπιστη διάγνωση του αυτισμού είναι δύσκολο να γίνει πριν την ηλικία των 3 ετών, έρευνες έχουν δείξει πως πριν ακόμα την ηλικία των 12 μηνών υπάρχουν κάποια σημάδια  συμπεριφοράς που προμηνύουν ότι ένα παιδί έχει υψηλή επικινδυνότητα να εμφανίσει αυτισμό, χωρίς αυτά τα σημάδια να  οδηγούν απαραίτητα στη διάγνωση μιας διαταραχής του φάσματος του αυτισμού Επίσης, είναι απίθανο τα παρακάτω χαρακτηριστικά να παρατηρηθούν όλα στο ίδιο βρέφος.

«Βέβαια, ας είμαστε προσεκτικοί. Τα παραπάνω σημεία της συμπεριφοράς των βρεφών σχετίζονται με τον αυτισμό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι κάθε παιδί που εμφανίζει ένα ή περισσότερα από αυτά θα παρουσιάσει σίγουρα αυτισμό. Πρόκειται για σημεία επικινδυνότητας. Αποτελούν ωστόσο ενδείξεις ότι το παιδί δεν έχει κατακτήσει τα αναπτυξιακά ορόσημα της ηλικίας του», τονίζει ο κος Παυλίδης.

Ποια είναι η αιτία του αυτισμού;

«Η ακριβής αιτία εξακολουθεί να παραμένει άγνωστη. Είναι, όμως, πλέον σαφές, ότι ο αυτισμός είναι μία πολυπαραγοντική νόσος με γενετική βάση. Πιο σύγχρονες μελέτες μιλούν και για συγκεκριμένα γονίδια που προδιαθέτουν τα παιδιά αυτά για αυτισμό. Μία ποικιλία άλλων παραγόντων, βιοχημικών, νευροαναπτυξιακών και περιβαλλοντικών ενοχοποιούνται σε συνδυασμό με τη γενετική προδιάθεση.
Το σημαντικό είναι ότι έχει πια αποδειχθεί, πέρα από κάθε αμφιβολία, ότι δεν υπάρχει αιτιολογική σύνδεση ανάμεσα στις στάσεις και στις ενέργειες των γονιών και στην ανάπτυξη μιας διαταραχής του φάσματος του αυτισμού», λέει χαρακτηριστικά ο κος Παυλίδης.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

H διάγνωση τόσο περίπλοκων καταστάσεων, όπως αυτή του αυτισμού, δεν είναι εύκολη και δεν πραγματοποιείται με αιματολογικές ή άλλες εξετάσεις, αλλά απαιτεί άμεση παρατήρηση της συμπεριφοράς, καθώς και ένα εκτενές αναπτυξιακό ιστορικό από την παιδική ηλικία.

Υπάρχει αντιμετώπιση;

Δυστυχώς καμιά θεραπεία δεν φαίνεται έως σήμερα δεν κατάφερε να ανατρέψει την πορεία του αυτισμού. Όμως, υπάρχουν μέθοδοι που βοηθούν στη μείωση των συμπτωμάτων και στην καλύτερη προσαρμογή του παιδιού. Ειδικά δομημένα προγράμματα μπορούν να μάθουν στα παιδιά βασικές δεξιότητες. Μπορούν να μάθουν δεξιότητες αυτο-εξυπηρέτησης, κοινωνικές δεξιότητες, πώς να συναναστρέφονται και επικοινωνούν καλύτερα με τους άλλους, πώς να εκφράζουν σωστά τις ανάγκες και επιθυμίες τους, πώς να μάθουν να εκφράζουν και αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους.

Η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων ωστόσο ποικίλει από παιδί σε παιδί, αλλά συγκλίνουν στα εξής σημεία:

  1. Στην έμφαση που δίνεται στην επικοινωνία
  2. Στην έμφαση που δίνεται στην κοινωνική αλληλεπίδραση
  3. Στη διδασκαλία αποδεκτών εναλλακτικών προτύπων
  4. Στη χρήση οπτικών μέσων
  5. Στην προβλεψιμότητα των καταστάσεων
  6. Στο παιχνίδι
  7. Στην εξατομικευμένη και ομαδική εκπαίδευση
  8. Στη σημασία της γενίκευσης των κεκτημένων δεξιοτήτων
  9. Στη δυνατότητα προσαρμογής και μετάβασης από το ένα πλαίσιο στο άλλο
  10. Στη συμμετοχή των γονέων

Φαρμακευτική αγωγή, μπορεί να χορηγηθεί σε ειδικές περιπτώσεις (επιθετική αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, σπασμούς, υπερκινητικότητα). Απαιτείται επίσης εξειδικευμένη βοήθεια από ομάδας ειδικών, ψυχολόγων, παιδαγωγών, λογοθεραπευτών, εργοθεραπευτών, αναπτυξιολόγων ώστε τα παιδιά με αυτισμό να μάθουν να λειτουργούν καλύτερα στο περιβάλλον τους.