«Μια Μικρή Μουσική Παράσταση» για βρέφη: Συνέντευξη με τη Μάρθα Κλουκίνα

Με αφορμή το δρώμενο που διοργανώνει το Child’ Space Athens, ειδικά για βρέφη, συναντήσαμε τη Μάρθα Κλουκίνα ιδρύτρια του Child’SpaceAthens, χορογράφο, δασκάλα κίνησης και σύμβουλος κινητικής ανάπτυξης βρεφών και νηπίων να μας μιλήσει γι’ αυτή την απρόσμενη παράσταση.

 

Πρόκειται για ένα δρώμενο με καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα, με στόχο την ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ του γονέα και του βρέφους μέσα από τον αυθορμητισμό της κίνησης.

Πως διαλέξατε να δημιουργήσετε την συγκεκριμένη παράσταση; Eίναι η πρώτη φορά που απευθύνεστε σε βρέφη;

Η «Μικρή Μουσική Παράσταση» είναι  εμπνευσμένη από τη δουλειά που κάνω τα τελευταία χρόνια μέσα από τους κύκλους μαθημάτων για  βρέφη και γονείς με τη μέθοδο Child’Space , μία μέθοδος που υποστηρίζει την κινητική ,συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη και προσφέρει στον γονέα τη γνώση και τον τρόπο να παρατηρεί με ευαισθησία το βρέφος του, να ενθαρρύνει τα αναπτυξιακά ορόσημα στη διαδρομή που διανύει μεγαλώνοντας και να εμπλουτίσει την επικοινωνία μαζί του. Το συγκεκριμένο δρώμενο έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την γνωστική, κινητική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των βρεφών  ηλικίας  6 ως 18μηνων και είναι η πρώτη φορά που απευθυνόμαστε  σε βρέφη χρησιμοποιώντας τη φόρμα και τη δυναμική ενός δρώμενου.

Πως ανταποκρίνεται το κοινό ,βρέφη και γονείς;

Το ιδιαίτερο αυτό κοινό των βρεφών παρακολουθεί με όλες του τις αισθήσεις, γίνεται  μέρος αυτού που αισθάνεται και συντονίζεται με αυτή την ήπια εναλλαγή ρυθμού και ερεθισμάτων. Τα βρέφη είναι  ελεύθερα να κινηθούν, να βαβίσουν και να εστιάσουν επιλεκτικά σε αυτό που βλέπουν και ακούν να εξελίσσεται γύρω τους. ’Ετσι π.χ. ένας ήχος που εναλλάσσεται με τη σιωπή και μία κίνηση που εναλλάσσεται με την παύση δίνει  χώρο και χρόνο στην επεξεργασία πληροφοριών, στην αντίδραση, στην αφομοίωση,  στην αυθόρμητη συμμετοχή και τέλος στην επικοινωνία με αυτό το οποίο συμβαίνει και τα περικλείει. Με αυτή τη  διαδικασία  τα βρέφη γνωρίζουν τον εαυτό τους, μαθαίνουν για τον κόσμο που τα περιβάλλει και με τις αντιδράσεις τους, δημιουργούν τη δική τους «μικρή μουσική»… Μία «μουσική»- απάντηση  σε αυτό που γίνεται, μία «μουσική» που συμπληρώνει απρόσμενα τα “κενά” που εμείς τους αφήνουμε, παίρνοντας έτσι μέρος σε έναν ζωντανό διάλογο επικοινωνίας  .Τώρα όσον αφορά στους γονείς χρειάζεται να μην νιώθουν ένοχοι εάν το παιδί  τους μπουσουλάει ανάμεσα από τους χορευτές ή κάθεται ακίνητο στην αγκαλιά τους μέχρι το τέλος του δρώμενου. Το κάθε παιδί  όπως και ο κάθε ενήλικας έχει έναν μοναδικό τρόπο να αντιλαμβάνεται αυτό που συμβαίνει γύρω του και αυτό είναι σημαντικό να το σεβόμαστε απόλυτα χωρίς να γινόμαστε καθόλου παρεμβατικοί.

Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία σε ένα τέτοιου είδους δρώμενο;

Μία σημαντική δυσκολία είναι αυτή που αντιμετωπίζουν οι ερμηνευτές κατά τη διάρκεια του δρώμενου .Καθ’ ότι τα όρια της σκηνής δεν υφίστανται ,ο τρόπος που οι ερμηνευτές θα τραβήξουν το ενδιαφέρον και  θα «διεκδικήσουν» τον χώρο τους για δράση καθορίζεται αποκλειστικά από την ενέργεια τους. Τα βρέφη ξέρουν να διαβάζουν  άπταιστα κανόνες μη λεκτικής επικοινωνίας, έτσι η διάδραση μαζί τους βασίζεται ακριβώς σε αυτούς τους κανόνες. ‘Οσο καλύτερα ξέρει ο ερμηνευτής να χειρίζεται αυτούς τους κανόνες, τόσο περισσότερο δημιουργεί καλή επαφή με το κοινό του. Κάτι επίσης πολύ σημαντικό σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο ερμηνευτής είναι η εξατομίκευση του κάθε θεατή. Το κοινό δεν είναι ένα ενιαίο σύνολο αλλά ένα σύνολο διαφορετικών προσωπικοτήτων όπου η κάθε μία θέτει τα όρια της σε σχέση με την κοινωνική συναναστροφή , με τις αποστάσεις και με την ένταση της απεύθυνσης. Το κάθε βρέφος λοιπόν χωριστά βάζει τους κανόνες του σε αυτό το «παιχνίδι». Αυτό είναι κάτι που ο ερμηνευτής κατά τη διάρκεια ενός τέτοιου δρώμενου πρέπει, όχι μόνο να έχει συνέχεια στο μυαλό του, αλλά και να το σέβεται απόλυτα. Τώρα σε σχέση με τη δημιουργία ενός τέτοιου δρώμενου η μεγάλη πρόκληση είναι ότι η μορφή που θα πάρει το ίδιο το δρώμενο, ολοκληρώνεται και δουλεύεται  πάντα μέσα από τη διαδικασία. Αυτό συμβαίνει  γιατί η φύση της διάδρασης είναι αυτή που καθορίζει απόλυτα και την έκβαση της κάθε στιγμής. Αυτό όμως είναι και το συναρπαστικό της υπόθεσης…

Γιατί η μαμά να επιλέξει την συγκεκριμένη παράσταση;

Πρόκειται για ένα δρώμενο  ήπιων ερεθισμάτων και ρυθμικών εναλλαγών, κατάλληλα για την βρεφική ηλικία, με καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα και στόχο, μεταξύ άλλων ,την ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ του γονέα και του βρέφους μέσα από τον αυθορμητισμό της κίνησης και  τους ήχους της μουσικής. Σίγουρα πρόκειται για  ένα δημιουργικό πρωινό που μπορούν να  περάσουν  τα μέλη  μιας οικογένειας μεταξύ τους αλλά παράλληλα συναντώντας και άλλους.

Συνοδευόμενα λοιπόν από τους γονείς τους, 12 βρέφη θα συναντηθούν με δύο επαγγελματίες μουσικούς και δύο χορευτές για να παρακολουθήσουν ως πραγματικά ενεργοί θεατές/ακροατές ένα ξεχωριστό και αναπάντεχο δρώμενο. Με τους ήχους ζωντανής μουσικής, τα πρόσωπα, τις κινήσεις των χεριών, το τραγούδι και την κίνηση το μωρό σας αλλά κι εσείς θα περάσετε πραγματικά υπέροχα.

Δηλώστε συμμετοχή στον διαγωνισμό μας και κερδίστε δύο διπλές προσκλήσεις για την παράσταση του Σαββάτου 16.5.2015 στις 11:00.